חוקרים של תאונות דרכים

 

אם ברצונך לקבל לתיבת הדאר האלקטרוני שלך, טיפים ועצות בנושא תאונות דרכים, שיעזרו לך לקבל פיצוי גבוה מחברת הביטוח. יש למלא את פרטיך, ואנו נשלח לך בכל יום טיפ בעל ערך בנושא תאונות דרכים

 

*דואר אלקטרוני
*שם פרטי
שם משפחה

כללי התנהגות עם חוקרים של תאונות דרכים :

 

במרבית תאונות הדרכים חברת הביטוח שולחת חוקרים מטעמה שתפקידם, בין השאר, לברר שאכן התרחשה תאונת דרכים ולא תאונה אחרת, שאכן יש צורך בקבלת תשלום תכוף, שהנזק כפי שמציג אותו הנפגע בפני חברת הביטוח אינו מוגזם, ומסיבות נוספות.

יש לציין, שמרבית הנפגעים בתאונות דרכים נחקרים בעקבות התאונה על ידי מספר סוגים של חוקרים וכדאי מאוד שלא לבלבל בין הסוגים השונים של החוקרים כפי שיפורט להלן: 

  1. החוקר המשטרתי.
  2. החוקר מטעם המוסד לביטוח לאומי (במידה ומדובר בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה).
  3. חוקר מטעם חברת הביטוח בעניין נזקי הרכוש שנגרמו לרכב.
  4. חוקר מטעם חברת הביטוח של הרכב השני שהיה מעורב בתאונה.
  5. חוקר מטעם חברת הביטוח אשר ביטחה את הנפגע בפוליסת ביטוח חיים או בפוליסת ביטוח תאונות אישיות.
  6. חוקר של חברת הביטוח, אשר ביטחה בפוליסת ביטוח חובה את  הרכב בו היה הנפגע בזמן התאונה.

עם חלק מהחוקרים שצוינו לעיל, חלה על הנפגע חובה לשתף פעולה, עם חלק אפשר לשתף פעולה באופן וולונטרי, ועם חלק מהם מומלץ לנפגע שלא לשתף פעולה כלל. על פי החוק חלה חובה לשתף פעולה עם החוקר המשטרתי ועם החוקר מטעם המוסד לביטוח לאומי. למרות זאת, המלצתי היא לפנות לשני מוסדות אלה רק לאחר התייעצות עם עורך דין מנוסה. כעקרון, גם אם לא הספקת להתייעץ עם עורך דין לתאונות דרכים , כדאי לדבוק באמת ורק באמת. לעתים, מסיבות שונות, מחליטים הנפגעים ובני משפחותיהם להציג בפני החוקר המשטרתי או החוקר מטעם המוסד לביטוח לאומי גרסאות  ששונות מהאמת. סילוף גרסאות זה מתרחש מסיבות שונות ומשונות לרבות רצון  "שלא לסבך" את נהג הרכב מההיבט התעבורתי, רצון "שלא להסתבך" עם מקום העבודה וכו'... הנפגע מציג בפני חוקרים אלה תמונת מצב שאינה תואמת את האמת או במילים אחרות- תמונת מצב שקרית. הנפגע חושב שבכך הוא מסייע למישהו אך הוא טועה. במרבית המקרים הנפגע לא מצליח לסייע לאיש באמצעות גרסתו השקרית. לעומת זאת הנפגע חייב להבין, שבמרבית המקרים הגרסה השקרית עלולה לפגוע בעיקר בו. אם יתברר שהגרסה שהוצגה בפני החוקרים שונה משאר העדויות העומדות בפני חברת הביטוח, עלולה חברת הביטוח לחשוד שבכלל לא הייתה תאונת דרכים. במקרה זה חברת הביטוח תדחה את התביעה, התיק יסתבך והנפגע עלול להפסיד את זכויותיו. המלצתי היא לדבוק באמת ולא להתפתות ולשמוע בקול "נותני עצות אחיתופל" למיניהם ש"מייעצים" לנפגע מה להגיד לחוקר המשטרה ולחוקר של המוסד לביטוח לאומי.

בכל מקרה, אני מדגיש שוב, שלא מומלץ לתת דיווחים ו/או הודעות לשום גורם לפני שהנפגע שוחח עם עורך דין מנוסה. עורך דין לתאונות דרכים לא ימליץ לנפגע בתאונת דרכים לשנות גרסאות, אולם הוא יוכל לייעץ ולהדריך את הנפגע כיצד לנסח את ההודעות ו/או הדיווחים, ועל מה יש לשים דגש בהודעות. לעיתים מילה אחת שאינה במקומה עלולה למוטט את כל התיק.

מומלץ שהנפגע לא יחליף ייעוץ עם משרד עורכי דין משרד עורכי דין  לתאונות דרכים בייעוץ אצל שאר "נותני העצות" כגון אנשי הביטוח, הרופא, החבר מהעבודה, ו"שאר מביני עניין". יש לזכור שלאחר שהנפגע הציג גרסה מסוימת, כמעט בלתי אפשרי לשנות אותה. כדי להגיע לעורך הדין הנכון, כדאי לקרוא גם את המאמר: כיצד לבחור עורך דין לתאונות דרכים 

בכל מקרה, את דרך התרחשות תאונת הדרכים הנפגע מתאר בכתב במס' מקומות, לרבות בתחנת משטרת התנועה, בטופס לקבלת דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי וכן בטפסי הודעה על תאונה שממולאים אצל סוכן הביטוח.

יש לצלם את כל הטפסים המצוינים לעיל לפני שמגישים אותם למוסדות השונים, וזאת על מנת שעורך הדין יוכל לראות את הגרסאות המדויקת שמסר הנפגע בדיווחים השונים. יש לציין ששוני מהותי בין הגרסאות בדיווחים השונים, עלול להציג את הנפגע כשקרן ויקשה על ניהול התיק.

בדרך כלל, אין כל מניעה לשוחח עם החוקרים, החוקרים את עניין הנזקי רכוש שנגרמו לרכב. כמובן, אין מניעה לשוחח עם החוקרים של חברת הביטוח שביטחה את הרכב השני שהיה מעורב בתאונה. בנוסף, אפשר לשוחח עם החוקרים של חברת הביטוח שביטחה את הנפגע בפוליסת ביטוח חיים או בפוליסת ביטוח תאונות אישיות. שיחות עם חוקרים אלו מסייעות לזרז את הטיפול בתביעות השונות. כמובן שכדאי לנפגע גם במקרים אלה להתייעץ עם עורך הדין, כי יתכנו סיטואציות נדירות בהן עורך הדין ימליץ שלא לשתף פעולה עם חוקרים אלה או עם חלקם ללא נוכחות עו"ד. בכל מקרה, גם אם הנפגע החליט לשתף פעולה עם החוקרים, מומלץ שלא יחתום על שום מסמך ללא התייעצות עם העורך דין, לרבות הסכמה לבדיקת פוליגרף.

בדרך כלל מומלץ שלא לשתף פעולה עם החוקר, המבצע חקירה מטעם חברת הביטוח אשר ביטחה בפוליסת ביטוח החובה את הרכב (החברה שאמורה לפצות את הנפגע בגין נזקי הגוף שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה). חקירה כזו יכולה להתקיים רק בנוכחות עורך הדין של הנפגע. החוקרים  אינם מעוניינים שעורך הדין יהיה נוכח בחקירה ולכן מנסים בדרך כלל חוקר זה, מקליט בהקלטה סמויה את כל השיחות שהוא קיים עם הנפגע ובני משפחתו, ומטרתו העיקרית בחקירה היא להקטין עד כמה שאפשר את הפיצויים שתאלץ חברת הביטוח לשלם בסופו של דבר לנפגע, ובכך למעשה החוקר עלול לגרום נזק לתיק מנקודת ראותו של הנפגע. על כן, אם העורך דין תאונות דרכים שמלווה את הנפגע לא אמר לו מפורשות לשתף פעולה עם החוקר, אסור לשתף עמו פעולה. חשוב לציין שקיימים מקרים בהם קרוב לוודאי עורך הדין יאשר את שיתוף הפעולה עם החוקר. מקרה נפוץ בו מרבית העורכי דין מאשרים לנפגעים לשתף פעולה עם החוקר הוא, כשמדובר בחקירה ראשונית המתקיימת על ידי החוקר עקב הגשת דרישה לקבלת תשלום תכוף (תשלום על חשבון).  גם במקרים כאלה  אנו ממליצים לנפגע לקבל לפני השיחה עם החוקר את אישורו המפורש של עורך הדין לתאונות דרכים  לקיום השיחה. אם אין לך עדיין עורך דין כדאי לקרוא את המאמר: כיצד בוחרים עורך דין לתאונות דרכים

 גם אם הנפגע החליט לשמוע בעצתו של עורך הדין ולא לשתף פעולה עם החוקר, יש לציין שלחוקר שיטות שונות ומגוונות באמצעותן הוא גורם לנפגע "להיפתח". בדרך כלל, החוקר לא יציג עצמו במילה המאיימת  של "חוקר" והוא יעדיף  להציג את עצמו בפני הנפגע ובני משפחתו בביטויים "רכים" יותר כגון : "אני מטעם הביטוח", או "אני מטפל בתיק עבור חברת הביטוח" או "אני נציגה של חברת הביטוח". לאחר שהחוקר הציג את עצמו והוא קיבל איתותים המצביעים על חוסר רצון של הנפגע ובני משפחתו לשתף פעולה, הוא בדרך כלל לא יוותר ועלול להשתמש בתחבולות שונות ויאמר לנפגע משפטים כגון:

"אסור לך שלא לשתף פעולה","אני דווקא רציתי לתת לך בין 30,000 ל-50,000 ₪ אבל אני לא יכול לעשות זאת אם לא תשתף פעולה", "אם לא תשתף פעולה אני אתלונן עליך במשטרה ואתה עלול להסתבך", "אם לא תשתף פעולה חברת הביטוח תכעס, היא תמשוך את התיק והתיק יסתיים לא לפני שנת 2021", "השופט בבית המשפט ידע שלא שיתפת פעולה וזה יפגע באמינות שלך", "כיצד אתה לא משתף פעולה, הרי העורך דין שלך שלח אותי לכאן".

 כמובן, שלחוקר מנוסה קיימות שיטות נוספות, רבות ומגוונות לדובב את הנפגעים ובני משפחותיהם, ולכן מומלץ לנפגעים שלא להתחכם ולנסות להראות לחוקר שהם יותר חכמים ממנו, ולדבוק בהנחיה שקיבלו מהעורך דין שלהם שהיא בדרך כלל חוסר שיתוף פעולה עם החוקר אלא אם כן עורך הדין נוכח בפגישה.

 אם בכל זאת החוקר הצליח לשכנע את הנפגע בתאונת דרכים לשתף פעולה, והנפגע הכניס אותו לביתו ו"פטפט", כדאי באופן מיידי לאחר שהחוקר עזב את הבית, לרשום על דף נייר את כל השאלות שהחוקר שאל, ואת כל התשובות שהוא קיבל. רישום זה חשוב על מנת להקל בשלב מאוחר יותר על עורך הדין לנהל משא ומתן. רצוי שהעורך דין לתאונות דרכים ידע במדויק מה הוקלט בשיחה עם החוקר (זכור! כל השיחות עם החוקר מוקלטות הקלטה סמויה) וזאת על מנת שלחברת הביטוח לא יהיה יתרון על עורך הדין של הנפגע במשא ומתן.

יש לציין, החוקר יחקור אודות הנפגע במס' שלבים במהלך הדיון בתיק תאונת דרכים. מטרתה העיקרית של החקירה הראשונה היא: בירור נסיבות תאונת הדרכים והנזקים הראשוניים והישירים שנגרמו לנפגע. בשלב מאוחר יותר, לאחר שכבר נקבעה דרגת נכות, שולחת חברת הביטוח חוקר נוסף והוא עוקב אחרי הנפגע, מקליט ומצלם אותו בצילומי סתר ומתעד את יכולתו לבצע פעולות שונות כגון: סחיבת סלים מהשוק, החלפת גלגל של מכונית, אימון במכון כושר, טיפוס על סולמות, יכולת להתכופף וכו'...

אם הנפגע מבחין שחוקר עוקב אחריו, אין צורך להימלט ממנו. נהפוך הוא, נפלה בחלקו של הנפגע זכות גדולה. מומלץ במקרה זה שהנפגע ימשיך להתנהג בטבעיות ועליו לצפות שאם הוא באמת יתנהג בטבעיות ולא יבצע פעולות הדורשות מאמץ פיסי רב, צפוי שבדיוק באותו יום יתרחשו מקרים חריגים, שיאלצו אותו או ינסו לפתות אותו לבצע פעולות חריגות. להלן דוגמאות מהשטח המצביעות על יצירתיות החוקרים של החברות ביטוח:

משה נפגע קשה בידו בתאונת דרכים. מומחה מטעם בית המשפט קבע כי למשה נותרה נכות לצמיתות בשיעור של 30%. משה התקשה בביצוע עבודות פיסיות שונות. חברת הביטוח הייתה מעוניינת להראות בבית המשפט שמשה מסוגל לבצע את רוב הפעולות הפיסיות היום יומיות כגון החלפת גלגל במכונית.

החוקר מטעם חברת הביטוח דאג לכך ש"בדרך פלא" יהיה פנצ'ר בגלגל המכונית של משה. משה, שבאותו היום מיהר מאוד לעבודתו, החליט באופן חד פעמי להתאמץ יתר על המידה ולמרות שסבל מכאבים עזים, החליף לבדו את גלגל המכונית. כל תהליך החלפת הגלגל תועד על ידי החוקר בסרט וידאו ללא ידיעתו של משה. בית המשפט לא קיבל את טענתנו שהחלפת הגלגל הייתה מלווה בכאבים עזים, וזה היה אירוע חד פעמי שמשה לעולם לא יחזור עליו. בית המשפט קבע שמשה מסוגל לעשות פעולות יום יומיות מגוונות, לרבות החלפת גלגלים במכונית. מובן, שהחלטה זו גרמה לכך שבסופו של דבר הפיצוי הכספי שקיבל משה, היה נמוך באופן משמעותי מהפיצוי שיכול היה לקבל לולא סרט הוידיאו.

לשמעון הייתה תאונה דומה לתאונה של משה אך הוא נהג בחכמה, לא התפתה לסכן את בריאותו (ואת התיק המשפטי) והזמין את המוסכניק שלו על מנת שיחליף את הגלגל במכונית. בינתיים שמעון נסע לעבודה במונית. חברת הביטוח לא ויתרה וכמה ימים לאחר מכן היא העמידה בחניה ליד מכוניתו של שמעון מכונית אחרת שבה היה פנצ'ר. למרבה הפלא הנהגת של אותה מכונית (שעבדה כמובן במשרד החקירות) הייתה אישה צעירה ונאה ונראתה כיפיפייה שזה עתה יצאה מאחד מכתבי העת היוקרתיים. אותה יפיפייה ביקשה משמעון בקול חושני, שיושיע אותה מצרתה, ויעזור לה להחליף את גלגל המכונית. בשלב זה, התפתה שמעון. הוא שינס מותניו ותחת מאמצים רבים וכאבי תופת הוא החליף את גלגל המכונית עבור אותה היפיפייה. כמו במקרה של משה, לא עזרו לו טענותיו שהפעולה הייתה מלווה בכאבים ובסבל, ובית המשפט יצא מנקודת הנחה ששמעון מסוגל לבצע פעולות כאלה ללא הפרעה. כמובן שגם במקרה זה נגרם נזק משמעותי לתיק.

 לסיכום, כדאי עד כמה שאפשר להימנע מלספק אינפורמציה מיותרת לחוקרים, שנשכרו על ידי חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב. יש לזכור שהחוקרים תמיד יותר מיומנים מהנפגעים ובני משפחותיהם, ועל כן לפעמים הם "מושכים" את הנפגעים בתאונות דרכים לתת אינפורמציה מיותרת ואפילו לעשות פעולות שונות שלאחר מכן מתבררות כמזיקות לתיק. יש תמיד להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכיםמנוסה בעניין החוקרים, לזכור את הוראותיו ולא לסטות מהן.

אם נושא תאונות הדרכים מעניין אותך, כדאי שתקרא גם את המאמרים הבאים, לשם כך לחץ כאן: 

 מה עושים לאחר תאונת דרכים

 כיצד לבחור עורך דין לתאונות דרכים

 חוקרים של ביטוח

 נכות רפואית ונכות תפקודית

 תאונת דרכים רגילה

  תאונת דרכים בדרך לעבודה

  תאונת דרכים בדרך מהעבודה לבית

  תאונת פגע וברח

  החלפת עורך דין בתאונת דרכים 

  מהי תאונת דרכים 

  פוליסת ביטוח חובה

  תשלום מקדמה בתאונת דרכים

  תאונת דרכים של הולך רגל 

  תאונת דרכים ברכבת

  תאונת דרכים של ילדים

  תאונת משאית

  תאונת קטנוע

  תאונת אופנוע

  תאונת אוטובוס

  תאונת דרכים עם הרוגים

  הפסדי פנסיה בתאונת דרכים 

 

משרדנו הוא משרד עורכי דין לתאונות דרכים, אנו נשמח להעמיד לרשותך עורך דין לתאונות דרכים שייעץ לך ייעוץ ראשוני

התקשר עכשיו וקבע פגישת ייעוץ!

התקשר עכשיו לטלפון 1-800-229-444 

 

אם ברצונך לקבל לתיבת הדאר האלקטרוני שלך, טיפים ועצות בנושא תאונות דרכים, יש למלא את פרטיך, ואנו נשלח לך בכל יום טיפ בעל ערך בנושא תאונות דרכים

 

*דואר אלקטרוני
*שם פרטי
שם משפחה