אי ספיקה של עורקי הרגליים

 

תביעת ניידות כאשר בדיקת דופלר עורקי רגליים אינה תקינה


מהי אי ספיקה היקפית של עורקי הרגליים?

אם אתם חשים בכאבי רגליים בזמן ההליכה ואפילו אם מדובר בהליכה למרחקים קצרים, ולעומת זאת כשאתם נחים הכאב פוסק, ייתכן שהנכם סובלים ממחלת כלי דם היקפיים שנקראת גם אי ספיקה היקפית בעורקי הרגליים, מחלה זו נגרמת בעיקר כתוצאה מטרשת עורקים, והמשמעות של אי ספיקה היקפית של עורקי הרגליים היא בעצם היצרות של העורקים ברגליים שגורמת לבעיות זרימת דם ברגליים.

יש לציין שמחלת מחלת כלי דם היקפיית Peripheral Vascular Disease, הנקראת בקיצור גם PVD מתבטאת בהצרות של עורקי לרגליים כתוצאה מהתפתחות של טרשת עורקים. יש לציין שאי ספיקה של כלי דם היקפיים ברגליים מנבאת במקרים רבים התפתחות של התקפי לב או התפתחות של אירועים מוחיים (שבץ מוחי). כלי הדם בגוף האדם מדומים למערכת אינסטלציה. אם יש סתימה במקום אחד קרוב לוודאי שתתפתח סתימה גם במקום אחר. ניתן לצפות שאם יש אי ספיקה הקיפית בעורקי הרגליים, בעתיד ההצרות של העורקים וכן החסימה של העורקים עלולה לעבור גם לאזורים אחרים בגוף - ולרבות לכלי הדם שמובילים ללב וכן לכלי הדם שמובלים את הדם למוח (עורקי הקרוטיד). כל רופא יודע וגם כל עורך דין שמתמחה בניידות יודע שכאשר חולה סובל מטרשת עורקים בעורקים במקום מסויים בגוף, מרבית הסיכויים שאותו חולה יסבול בעתיד גם מטרשת עורקים בעורקים באזורים נוספים בגוף. לדוגמא חולה שנמצאה אצלו טרשת עורקים בכלי הדם הפריפריאליים, קרוב לוודאי שנמצא אצלו בבדיקת דופלר גם טרשת במקומות נוספות בגוף ואותו חולה נמצא בסיכון גבוה ללקות התקף לב או לעבור אירוע מוחי. באותו אופן חולה שעבר אירוע מוחי (שבץ מוחי) נמצא בסיכון גבוה מאוד ללקות גם בהתקף לב וכמובן יש לו סיכוי גבוה לסבול מאי ספיקה היקפית בעורקי הרגליים

מדוע מתעכב האבחון של אי ספיקה היקפית בעורקי הרגליים?

רוב החולים מייחסים את כאבי הרגליים מהם הם סובלים לגילם המתקדם או לבעיות ריאומטיות, ולכן החולים אינם מטפלים בבעיה. רופאים מעריכים שכ- 90% מהסובלים ממחלת כלי דם היקפיים אינם מודעים לכך שהם סובלים מחלת כלי הדם ההיקפיים ובטח שאינם מודעים לכך בשלביה הראשונים של המחלה.
כל רופא וכמובן כל עורך דין לניידות מודע לתסמיני אי ספיקה היקפית בעורקים שכוללים בין השאר: כאב ממושך בזמן הליכה, בעוד שבזמן מנוחה הכאב חולף, קור בכפות הרגליים, הפחתה בכמות שיער הרגל ואיחוי איטי של פצעים.
יש לציין שהמחלה יכולה לפרוץ גם אצל אנשים שמעולם לא סבלו מתופעות שצוינו לעיל.
חשוב לציין שגורמי הסיכון להתפתחות טרשת עורקים שגורמת למחלת אי ספיקה של כלי דם היקפיים הם: רמה גבוהה של שומנים בדם (טריגליצרידים,כולוסטרול וכו...), רמה גבוהה של סוכר בדם, השמנת יתר, עישון והעדר פעילות גופנית.

חשוב לציין שמחקרים מוכיחים, שטרשת העורקים שכיחה פי 5 אצל מעשנים, מכיוון שכל מערכת כלי הדם שלהם פגיעה יותר מאשר אצל אנשים שאינם נוהגים לעשן.


מהי בדיקת דופלר?

בדיקת דופלר עורקי רגליים משמשת את הרופא לצורך הערכת זרימת הדם בכלי הדם של הרגליים. בדיקת הדופלר או הדופלקס לעורקי הרגליים מבוצעת בדומה לכל בדיקת דופלר. יש מכשיר שנקרא מתמר שמחובר למחשב, והמתמר שולח גלים על-קוליים - גלי אולטרא-סאונד שבני אדם אינם מסוגלים לשמוע והוא וקולט את הגלים שחוזרים בחזרה. כאשר כדוריות הדם האדומות זורמות בעורקים, הם מחזירים את גלי הקול למתמר באופן שמשתנה בהתאם לעוצמת הזרימה בעורקים.

המחשב המחובר למתמר מפענח את המידע המתקבל, ומפיק פלט המראה את עוצמת הזרימה בעורקים. המונח Dupplex (דופלקס) הוא למעשה דופלר שניתן לראות את התוצאות שלו בתמונה תלת מימדית בניגוד לדופלר רגיל שבו התוצאות נראות בתמונה דו מימדית.

כשמדובר בדופלר לעורקי הרגליים הבדיקה השכיחה היא דופלר קרסול זרוע קרי בדיקה של לחץ הדם בזרוע ולחץ הדם בקרסול. לאחר מכן משווים בין שתי בדיקות אלה, וע"י הפרש התוצאות ניתן לקבוע את מצב החולה: במצב תקין, הלחץ המושווה יהיה דומה מאוד או זהה. במצב של חשש למחלת כלי דם היקפיים, לחץ הדם בקרסול יהיה נמוך יותר מלחץ הדם הנמדד בזרוע. עובדה זו מעידה על כך שזרימת הדם לגפיים התחתונות אינה תקינה כתוצאה מהצרות העורקים המובילים דם לרגליים. חשוב לציין שקיימות בדיקות נוספות לעורקי הרגליים שגם הן מצביעות על אי ספיקה היקפית של עורקי הרגליים.

האם בדיקת דופלר עורקי רגליים היא מסוכנת? 

בדיקת הדופלר, אינה בדיקה פולשנית, אינה מפיקה קרינה ואינה גורמת לאי נעימויות. ניתן לאמר שבדיקות הדופלר והדופלקס אינן בדיקות מסוכנות.

לאנשים הסובלים מאי סדירות בקצב לב, או כשמדובר במעשנים כבדים, תוצאות הבדיקה לעיתים מעוותות ואינן אמינות, אצל אנשים כאלה תוצאות הבדיקה עלולול להצביע על כך שזרימת הדם אינה תקינה וזאת למרות, שבבדיקות אחרות מסתבר שבדיקת הדם תקינה.


מתי מומלץ לעשות בדיקת דופלר עורקי רגליים לצורך קבלת גימלת ניידות?


כמשרד עורכי דין שמתמחה בניידות ובתביעות ניידות עקב סתימות בעורקי רגליים אנו שואלים כל מתעניין בקבלת גימלת ניידות את השאלות הבאות:

  1. האם יש תלונות על כאבי רגליים המופיעים במאמץ? אם כן יתכן והכאב נוצר כתוצאה מהיצרויות בעורקי הרגליים, ועל כן כל עורך דין שמתמחה בניידות ימליץ לאדם כזה לעבור בדיקת דופלר עורקי רגליים.
  2. האם המתעניין צולע גם כשהולך למרחקים קצרים של פחות מ- 50 מ'? אם כן מומלץ שאדם כזה יעבור בדיקת דופלר עורקי רגליים.
  3. האם אתה מרגיש קור בכפות הרגליים?  אם כן זה כנראה סימן שיש לעשות דופלר לעורקי הרגליים.
  4. האם קצב צמיחת השיער ברגליים הוא אטי? אם כן יתכן שאתה סובל מאי ספיקה היקפית של עורקי הרגליים ומומלץ שתערוך בדיקת דופלר לעורקי הרגליים.
  5. האם יש לך פצעים ברגלים שקצב ההגלדה שלהם איטי? אם כן, מומלץ לעבור דופלר לעורקי הרגליים.


מקום ביצוע הבדיקה


הבדיקה מבוצעת באמצעות קופות החולים או באמצעות הפנייה לבתי החולים ולמכונים שונים כגון מכון מור
למכון מור יש פריסת סניפים במקומות רבים בארץ לרבות: קרית ביאליק, חיפה (חורב), בת ים, בני ברק, ראשון לציון, אשדוד ועוד. יש להצטייד בטופס 17 או בהתחייבות מקופת חולים או מחברות הביטוח.


ביצוע הבדיקה

בדיקת דופלר עורקי רגליים מבוצעת בדרך כלל בשכיבה או בישיבה. מומלץ לערוך את הבדיקה גם לאחר מאמץ, מכיוון שאז בדרך כלל התוצאות הן "קשות" יותר ומסייעות יותר לצורך קבלת גימלת הניידות.


מי מפענח את התוצאות ?

  • באופן רשמי מפענחים את התוצאות רדיולוגים, או מומחים לכלי דם. באופן לא רשמי, עורך דין שמתמחה בניידות ידע לפענח את תוצאות הבדיקה קרי האם התוצאות עשויות לזכות בקבלת גימלת ניידות או לא.
  • כאשר הפיענוח תקין קרי לא נמצאה הפרעה הזרימה בעורקי הרגליים, הנבדק לא יהיה זכאי לקבלת גימלת ניידות.
  • אם יש הפרעה רק בורידי הרגליים ולא בעורקי הרגליים, אין זכאות לקבלת גמלת ניידות.
  • אם בבדיקת ABI - Ankle-Brachial Index: שתוצאותיה נמוכות מ0.6 (ערכים תקינים אצל אדם בריא הם בדרך כלל בין 1 ל1.2 ) עשוי לזכות בקבלת גמלת ניידות בכפוף לתנאים נוספים.
  • אם ה-ABI נמוך מ0.4 המשמעות היא שמדובר בהיצרות עורקים קשה או חסימה קשה שמזכה בקבלת גימלת ניידות וזאת ללא תנאים נוספים.

מומלץ לקרוא גם את הפוסטים הבאים לצורך תביעה לקבלת קיצבת ניידות. לשם כך לחץ:

מה עושים כדי לקבל גימלת ניידות 

כיצג לקבל קיצבת ניידות גם אם אין רשיון נהיגה

כיצד בוחרים עורך דין לניידות 

כללי התנהגות בועדות רפואיות לניידות

כללי התנהגות בועדה לגודל רכב

זכויות נוספות לנכים שמוגבלים בניידות 

אנו משרד עורכי דין שמתמחה בתביעות ניידות, ונשמח לעזור לך בכל תביעת ניידות ובפרט אם מדובר בתביעת ניידות עקב דופלר עורקי רגליים שאינו תקין.

התקשר עכשיו לטל' 1-800-229-444 

לפגישת ייעוץ ראשוני! 

כדי לקבל גימלת ניידות בגין חסימות בעורקי הרגליים, יש להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בניידות ובעקר בעורך דין שמתמחה בתביעות ניידות על רקע חסימות בעורקי הרגליים.