ועדה לגודל רכב

התנהגות בועדות לגודל רכב של משרד הבריאות 

 

הועדה לגודל רכב - של משרד הבריאות

מוגבלים בניידות אשר זקוקים לרכב מיוחד, קרי רכב שמותאם לנהיגה או רכב עם אביזרים מיוחדים שעוזרים לנהיגה, אמורים לפנות למכון הרפואי לבטיחות בדרכים שנקרא גם בקיצור מרב"ד על מנת שיעמדו בפני הוועדה לגודל רכב שהיא הגוף שאחראי על הטיפול ברכבים מיוחדים לנכים. 

הוועדה לגודל רכב פועלת מכוח סעיף 9(א) להסכם הניידות שנחתם בין משרד האוצר לבין המוסד לביטוח לאומי. למעשה הסכם הניידות הוא חוזה לטובת צד ג' (ציבור הנכים) ועל כן יש לו למעשה תוקף של מעין חוק. מכוח הסכם הניידות מקבלים הנכים המוגבלים בגפיים התחתונות, גימלת ניידות.

תפקיד הוועדה לגודל רכב הוא להתאים לכל נכה המוגבל בניידות את כלי הרכב שמתאים לו לנהיגה. הועדה לגודל רכב מקבלת את ההפנייה לבדיקה, באמצעות מחלקת הניידות של המוסד לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי דורש שהועדה לגודל רכב תקבע לכל נכה המוגבל בניידות את הרכב המתאים לו ביותר אך גם הרכב הזול ביותר מבין כל הרכבים שמתאימים למוגבל בניידות. בנוסף, הועדה לגודל רכב אמורה לקבוע גם אילו אביזרי נהיגה ואביזרי עזר מתאימים למוגבל בניידות. חשוב לציין שמבחינה כלכלית אביזרי העזר חשובים יותר מגודל הרכב וזאת מכיוון שגובה גמלת הניידות מושפע בעיקר מאביזרי הרכב ופחות מגודל הרכב (בתנאי שמדובר כבר ברכב מסוג ואן)

הרכב הוועדה לגודל רכב

הועדה לגודל רכב היא ועדה רפואית שמורכבת מרופא מומחה, יועץ טכני, ומזכיר ועדה. יש צורך במומחה הטכני היות והוא זה שיוכל לעזור ולסייע להתאים את האמצעים הטכניים שבהם הנכה יעשה שימוש.

תהליך הפנייה לוועדה לגודל רכב

לא ניתן לפנות באופן ישיר לוועדה לגודל רכב. מוגבל בניידות שהוכר על פי הסכם בניידות והוא זכאי לגימלת ניידות, יכול לפנות לפנות לוועדה לגודל רכב אך ורק באמצעות מחלקת הניידות שבמוסד לביטוח לאומי. גם אם המוגבל בניידות מיוצג על ידי עורך דין לועדה לגודל רכב הוא עדיין חייב לבצע את הפנייה באמצעות המוסד לביטוח לאומי. חשוב לציין שנדיר מאוד שהמוסד לביטוח לאומי לא מעביר את הפנייה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) כך שלמעשה מדובר רק בפרוצדורה מיגעת ולא בחסם משמעותי.

הזימון לוועדה לגודל רכב

מחלקת גודל רכב במכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזמנת לועדה לגודל רכב את הנכה המוגבל בניידות. הזימון לועדה לגודל רכב מתבצע באמצעות הדואר אך לפעמים הזימון לועדה לגודל רכב מתצבע באמצעות הטלפון. חשוב לציין שאם הנכה המוגבל בניידות מיוצג על ידי עורך דין לועדה לגודל רכב, הוא חייב ליידע אותו באופן מיידי גם על הזימון בכתב וגם על הזימון בעל פה. עדכון עורך הדין לניידות חשוב מסיבות שונות ובין השאר מכיוון שבמכתב הזימון מפורטים המסמכים שהמוגבל בניידות צריך להביא, ולעיתים יש גם "מוקשים" הצפויים בועדה לגודל רכב וכדאי מאוד להיות מוכן לאותם מוקשים מבעוד מועד.
לפני שהנכה המוגבל בניידות מגיע לוועדה לגודל רכב מומלץ שיבדוק את הרכב המייצג שנקבע לו במחלקת ניידות במוסד לביטוח לאומי. הרכב המייצג הוא הבסיס שממנו ועל פיו מתחילה הועדה לגודל רכב של משרד הבריאות לנהל את הדיון.
חשוב לציין שמומלץ להגיע לפגישה עם מלווה, ואם מדובר בנכה שמיוצג על ידי עורך דין לועדות לגודל רכב, כדאי שגם עורך הדין יהיה אחד מהמלווים. אפשר כמובן להביא לועדה לגודל רכב כמלווה גם קרוב משפחה, מתרגם, רופא וכו...

מקום כינוס הועדה לגודל רכב וועדות נוספות

כאשר מדובר בנכה מוגבל בניידות שהוא גם נהג, בכל מקרה הוועדה לגודל רכב תתכנס ברחוב הארבעה 12 בת"א (בבניין לשכת הבריאות קומה א').

(שעות מענה הטלפוני: בימים שני ורביעי, בשעות 09:00-12:00 קבלת קהל לבירורים: יום שלישי, בשעות 12:00-14:00 טלפון: 03-5634731 פקס: 03-5610284)

כאשר מדובר בנכים מוגבלים בניידות, המתגוררים באיזור חדרה וצפונה ואינם נוהגים בעצמם אלא באמצעות נהג אחר, הועדה לגודל רכב תתכנס בסניף המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בחיפה. 

כתובת הסניף: שדרות פל ים 15 א' קריית הממשלה בניין ב' קומה 20, חיפה.
אני מדגיש שכאשר מדובק בנכים אשר מוגבלים בניידות, המתגוררים באיזור חדרה וצפונה, שהם נוהגים ברכב בעצמם, הועדה תתכנס במכון הרפואי לביטחות בדרכים בתל אביב מאחר שבסניף זה קיים האינדיקאטור (סימולטור) - מכשיר מיוחד להתאמת אביזרי נהיגה.

התנהגות בועדה לגודל רכב או כיצד מתכוננים לועדה לגודל רכב

איך מתכוננים לועדה לגודל רכב זה הנושא החשוב ביותר שיש להתייחס איליו כדי להצליח בוועדה. על מנת לייעל את הבדיקה בועדה לגודל רכב כדאי להתכונן לועדה לגודל רכב מראש. יש כמובן להכין מראש את כל המסמכים הרלוונטים. אם מדובר באדם שנקבע שהוא זקוק לכסא גלגלים ומשתמש בו, חשוב להגיע עם כיסא הגלגלים. נכון שמרבית האנשים שזקוקים לכיסאות גלגלים ומשתמשים בהם, מסוגלים לעשות מספר צעדים מצומצם גם באמצעות קביים. ואולם גם אם למוגבל בניידות יש את היכולת הזו, מומלץ שיגיע עם כיסא הגלגלים. הועדות לגודל רכב, עלולות לנצל לרעה את העובדה שהנכה המוגבל בניידות הגיע לועדה רק עם קביים. חשוב לציין שמבחינה משפטית יש הבדל בין מוגבל בניידות שהוא מרותק לכיסא גלגלים - שאינו יכול ללכת אפילו צעדים ספורים באמצעות קביים או הליכון, לבין מוגבל בניידות שהוא זקוק לכיסא גלגלים ומשתמש בו, אך יכול ללכת מספר צעדים באמצעות הליכון או קביים. בנוסף יש להביא לועדה לגודל רכב גם את כל שאר אביזרי העזר הקבועים שהמוגבל בניידות עושה בהם שימוש לרבות פרוטזות, ציוד חמצן, ציוד האכלה, קביים, הליכון וכד'. אסור לשכוח להביא גם תעודת זהות. במידה ומדובר במוגבל בניידות שעושה שימוש בכיסא גלגלים רגיל או ממונע יש להגיע עם הכיסא שבו הוא עושה שימוש. חשוב מאוד להציג בפני הועדה לגודל רכב את האישור ממשרד הבריאות על רכישת כיסא הגלגלים הרגיל או החשמלי, יש להציג בפני הועדה גם מפרט טכני של כסא הגלגלים (במידה והנכה המוגבל בניידות מעוניין להחליף את כיסא הגלגלים שיש ברשותו נניח לכיסא גלגלים חשמלי, מומלץ לבצע את ההחלפה ולהביא את כל האישורים לפני מועד כינוס הועדה הרפואית לגודל רכב) וגם ודו"ח פיזיותרפיסט או דוח של רופא אורטופד המומחה במוגבלים בניידות ובועדות לגודל רכב.
המסמכים הרלוונטים לרבות המסמכים הרפואיים העדכניים נמסרים לועדה לגודל רכב בדרך כלל במועד כינוס הוועדה לגודל רכב. אי לכך חברי הועדה לגודל רכב, קוראים את החומר הרלוונטי בחיפזון, ולכן יש להגיש אותו בצורה נוחה עם הדגשים מתאימים, ולא להקשות ולהלאות את חברי הועדה לגודל רכב בעודף של אינפורמציה.

כשנכנסים לועדה לגודל רכב המוגבל בניידות צריך להציג בפני הועדה לגודל רכב את מצבו הרפואי ואת מגבלותיו הרפואיות. חשוב מאוד להתכונן על דרך ההצגה. הועדה לגודל רכב לא נותנת לכל נכה מוגבל בניידות לדבר ארוכות. ולכן חשוב מאוד לצמצם ולאמר רק את הדברים הרלבנטיים. בין השאר יש לציין בפני הועדה לגודל רכב מהו הרכב שבו אמור המוגבל בניידות לעשות שימוש, האם הנכה המוגבל בניידות בדק אם הרכב הזה מתאים לשימושו ובמידה ולא, ומהו הרכב שמבקש המוגבל בניידות מהועדה לגודל רכב. 

בדרך כלל מיד לאחר הצגת הבקשה בפני הועדה לגודל רכב, רופא הוועדה לגודל רכב עורך לנכה המוגבל בניידות בדיקה גופנית, הבדיקה מתבצעת בין השאר תוך התייחסות למסמכים הרפואיים הרלוונטיים שהוצגו בפני הועדה לגודל רכב, למוגבלות הנטענת, ולסוג המחלה או התאונה מהם הפך הנבדק למוגבל בניידות.
פרוטוקול הועדה לגודל רכב
בכל ועדה לגודל רכב מתנהל במהלך הבדיקה גם פרוטוקול הוועדה לגודל רכב. את הפרוטוקול לא מקבלים מיד לאחר התכנסות הועדה לגודל רכב, והפרוטוקול נשלח בסיום כל וועדה לנבדק וגם עותק נוסף נשלח למוסד לביטוח לאומי. בדרך כלל הפרוטוקול נשלח תוך 30 יום ממועד כינוס הוועדה לגודל רכב. לעיתים כאשר יש צורך בבדיקות נוספות או באינפורמציה נוספת מתעכב משלוח פרוטוקול הועדה לגודל רכב. חשוב לציין שגם אם בעותק שנשלח לנבדק כתוב שעורך הדין המייצג קיבל גם כן עותק, כדאי לכל נבדק לשלוח שנית את העותק מהפרטוקול שקיבל לעורך הדין לניידות. במקרים רבים כתוב שעורך הדין קיבל כביכול עותק ועורך הדין שייצג את הנכה בועדה לגודל רכב לא קיבל כל עדכון על תוצאות הועדה לגודל רכב. לאחר קבלת פרוטוקול הועדה לגודל רכב יש לפנות לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב לביתך, על מנת לממש את הזכויות שהוקנו על ידי הועדה.

מבחן נהיגה למוגבל בניידות


במקרים רבים הועדה לגודל רכב מחייבת את הנכה המוגבל בניידות לעבור מבחן נהיגה חוזר. את מבחן הנהיגה החוזר מבקשת הועדה לגודל רכב בעיקר אם היא קבעה שהנכה המוגבל בניידות זקוק לאביזרים מיוחדים. אם לדוגמא קבעה הועדה שהמוגבל בניידות זקוק למערכת בלמים ידינית וכן מערכת גאז ידנית, היא חייבת לוודא שהמוגבל בניידות אכן ידע לנהוג עם האביזרים שהוועדה אישרה לו אך גם היא מחייבת אותו לעשות בהם שימוש. חשוב לציין שלבעלי רשיון נהיגה עוד מהתקופה שבה הם היו בריאים, מדובר במבחן נהיגה מקל באופן יחסי, מנסיוני כעורך דין לועדות לגודל רכב מסתבר שהבוחנים של משרד הרישוי מגלים התחשבות בנכה המוגבל ולא מקשים עליו יתר על המידה (כפי שהם רגילים לעשות כשמדובר בנהגים ממש חדשים). לאחר שהנכה המוגבל בניידות עבר בהצלחה את מבחן הנהיגה, הוא יקבל ממשרד הרישוי רשיון נהיגה שבו רשומות המגבלות החדשות והאביזרים החדשים להם הוא זקוק. לאחר קבלת הרישיון, יש לשלוח לועדה לגודל רכב את העתק הרשיון החדש (אפשר גם באמצעות פקס) וזאת בצירוף טופס ההצהרה שנשלח לכל נבדק ביחד עם פרוטוקול הועדה לגודל רכב.

מבחנים נוספים למוגבל בניידות

במקרים בהם נכה שהוא גם נהג מוגבל בניידות הגיש את בקשתו לוועדה לגודל רכב כנהג, הוא יהיה חייב להיבדק גם בבדיקה לכשירות רפואית לנהיגה ובנוסף בדיקה באינדיקאטור (מכשיר מיוחד להתאמת אביזרי נהיגה שניקרא גם סימולטור) הבדיקה תיערך על ידי על-ידי מומחה טכני ורופא כשירות נהיגה. הבדיקה כרוכה בתשלום אגרה.

הגשת ערעור על החלטת הועדה לגודל רכב

ניתן להגיש ערעור על החלטת הועדה לגודל רכב. את הערעור יש להגיש באמצעות המוסד לביטוח לאומי ולא לפנות ישירות לועדה בעניין הערעור. יש לשלוח את הערעור בדואר רשום עם אישור מסירה, ואם מגישים אותו ישירות במוסד לביטוח לאומי, יש לדרוש חותמת נתקבל על עותק מהערעור. חשוב לציין שגם המוסד לביטוח לאומי יכול לערער על החלטת הועדה מסיבות שונות ומשונות. יש לציין שאחת מהסיבות שבגינן מגיש המוסד לביטוח לאומי ערער על החלטת הועדה לגודל רכב היא שהנכה המוגבל בניידות רוכש מסיבות שונות רכב השונה מהרכב שאושר לו על ידי הועדה לגודל רכב לדוגמא, לתפיסתו של המוסד לביטוח לאומי, אם המוגבל בניידות רכש רכב זול יותר, סימן שהוא מסוגל להסתדר עם רכב פשוט יותר מהרכב שאישרה הועדה לגודל רכב. לעיתים המוגבל בניידות נאלץ לעשות כך מכיוון שהרכב שאושר לו אינו מיובא על ידי יבואני הרכב המוסדרים. בעיה זו נפתרה לאחרונה ויש היום אפשרות לייבא ביבוא אישי רכבים לנכים (בעיקר כשמדובר ברכבים גדולים מסוג ואן) ובכך לעקוף את החלטות הועדה לגודל רכב. באמצעות יבוא אישי ניתן להביא רכבים משופרים (יותר מאלה שאישרה הועדה לגודל רכב) ובמחיר מוזל יותר. להרחבה בנושא לחץ: יבוא אישי של כלי רכב לנכים מומלץ להגיש את הערעור על החלטת הועדה הרפואית לגודל רכב, באמצעות משרד עורכי דין לועדות לגודל רכב או באמצעות עורך דין לועדה לגודל רכב, שיש לו ניסיון ובקיאות גם בועדות לניידות. יש לזכור שלועדה לגודל רכב סמכויות שונות וכדאי מאוד להיעזר בגורם כמו עורך דין לועדות לגודל רכב שיודע מה אפשר לקבל בערעור כנגד הועדה לגודל רכב ומה לא ניתן.

 לסיכום ניתן לאמר שהעיצה החשובה ביותר שכל עורך דין לועדה לגודל רכב יאמר למוגבל בניידות היא שיש לתת את הדעת ולחשוב כיצד להתכונן לועדה לגודל רכב יש להתכונן ולתכנן את ההתמודדות בפני הועדה ולחשוב ללא הרף "איך להתכונן לועדה לגודל רכב

לקריאת נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך ולעזור לך להתכונן לועדה לגודל רכב כמוגבל בניידות לחץ כאן :

התנהגות בועדות רפואיות לניידות

איך בוחרים עורך דין לניידות או עורך דין לועדה לגודל רכב

יבוא אישי של רכבים לנכים

יבוא אישי של רכבים לנכים

תביעה לקבלת גמלת ניידות


משרדנו הוא משרד עורכי דין המתמחה בניידות במשרדנו עורכי דין לועדות לגודל רכב שמבינים בכל נושא הניידות. אנו נשמח לייעץ לך ללא כל התחייבות מצידך


התקשר עוד היום לטלפון 1-800-229-444
כל שיחה תענה במקצועיות ואדיבות
וקבע פגישת יעוץ ראשוני!



כל העצות שניתנו במאמר זה לרבות העצות בדבר כיצד מתכוננים לועדה לגודל רכב או איך להתכונן לועדה לגדול רכב, הן עצות כלליות ואינן באול להחיף ייעוץ אישי עם עורך דין לועדה לגודל רכב - קרי עורך דין המתמחה בניידות שבקיא בכל הנושאים של הועדה לגודל רכב. במקרה ויש סתירה בן מה שנאמר במאמר זה לבין מה שאמר עורך דין לועדה לגודל רכב, יש להעדיף באופן חד משמעי את מה שנאמר על ידי העורך דין בשיחה אישית.