נכי פוליו מלפני קום המדינה

 

זכויות נכי שיתוק ילדים שחלו בפוליו לפני קום המדינה 

גם לחולי פוליו שנפגעו במחלה לפני קום המדינה מגיע פיצוי המוסד לביטוח לאומי סירב במשך זמן רב לאפשר לנכי הפוליו שקיבלו את הפוליו בישראל לפני קום המדינה לקבל את זכויותיהם על פי חוק הפוליו. החוק לפיצוי לנפגעי פוליו נוסח באופן לקוי, וכבר במרץ 2007 (לאחר שהחוק עבר בקריאה שלישית) אני כעורך דין לפוליו התרעתי על כך שהמוסד לביטוח לאומי עלול לפרש באופן מצמצם את המילה "ישראל". ואכן, המוסד לביטוח לאומי התנהג כמצופה והחליט שלא להכיר בציבור מצומצם של נכי פוליו שלרוע מזלם הם לקו במחלה לפני קום המדינה.  כל עורך דין לשיתוק ילדים טען אז שהמוסד לביטוח לאומי טעה והטעה כאשר הוא בחר לדחות את תביעותיהם של אלו שחלו בישראל לפני קום המדינה, שכן על פי הגדרת החוק, גם נפגעים אלו, זכאים לפיצוי בגין נכויותיהם.גם בפרסומים בעיתונים וגם בטופסי התביעה שהמוסד לביטוח לאומי חילק, דאג המוסד לביטוח לאומי לציין ולהבהיר לחולי הפוליו שלקו במחלה לפני קום המדינה, שהם אינם זכאים לקבל פיצוי. ציבור גדול של חולי הפוליו, שאינו מכיר את דפוס ההתנהגות של המוסד לביטוח לאומי, נתן אמון בקביעת המוסד לביטוח לאומי ולא הגיש את תביעות פוליו , וחבל. מס' חברי כנסת לרבות ח"כ דוד טל, ח"כ רן כהן, וח"כ דוד רותם, שהיו פעילים בקידום החוק טענו, שלמחוקק לא הייתה כל כוונה לעשות הפלייה בין חולי פוליו שלקו במחלה לפני קום המדינה, לבין תביעות נכי פוליו שלקו במחלה לאחר קום המדינה. גם מעיון בדברי הכנסת, שקדמו לחקיקת החוק לא נראה שזו הייתה הכוונה.מעיון בחוקים אחרים שבהם למחוקק כן הייתה כוונה לעשות הבחנה בין התקופה שלפני קום המדינה לבין התקופה שלאחר קום המדינה, נרשם בחוק בפירוש "מדינת ישראל" ולא "ישראל". בכל מקום אחר הפרשנות של המילה "ישראל" היא ארץ ישראל.לחיזוק טענה זו הביאו נכי הפוליו גם את תעודות הזהות מדובר באותם נכי פוליו שתביעתם נדחתה, שבהן נרשם שמקום הלידה הוא "ישראל" ולא "פלשטינה" או "האימפריה הבריטית" או מקום אחר. כבעלים של משרד עורכי דין לפוליו שמדובר בקבוצה של כמאתיים נכים שכולם בני כ - 80 - 60 שנה. מצב בריאותם של אנשים אלה הוא במרבית המקרים חמור ביותר, וזאת, בן השאר, עקב החמרת מחלת הפוליו שחלה אצל מרביתם בצורה של תופעות "פוסט פוליו" שמהם הם סובלים. זאת ועוד, מצבם הבריאותי של נכי הפוליו אינו משתפר עם השנים. שיתוק הילדים היא מחלה נוראית, שמצבם של נכי שיתוק ילדים רק מחמיר עם השנים. המוסד לביטוח לאומי מודע לעניין ובכך שהוא "משך את הזמן" הוא "חסך" למדינה כסף רב. נכי הפוליו המשיכו להיאבק במוסד לביטוח הלאומי, באמצעות עורך דין לפוליו והם הגישו עתירה לבג"ץ בג"ץ דן בעניין בעתירה שהוגשה על ידי 13 נכים, נטען באמצעות עורך דין לשיתוק ילדים שהם קיבלו טיפולים רפואיים עוד בטרם הוקמה המדינה אצל רופאים יהודיים, במוסדות היישוב היהודי. הם עתרו לבג"ץ לאחר שתביעתם לפיצוי נדחתה על ידי המוסד לביטוח לאומי, בטענה שהם לא חלו בפוליו ב"ישראל", כפי שקובע החוק. המוסד לביטוח לאומי טען טענות שונות ומשונות ובינהן טען שמדובר במועקה תקציבית כי אין די כסף לשלם לכל אלה שלקו במחלה לפני קום המדינה. משאלות שופטי בג"ץ וכן של עורך הדין לשיתוק ילדים הסתבר שמדובר רק בכ-200 נכי פוליו, ולכן הטענה של המוסד לביטוח לאומי הייתה בעצם טענת סרק.
לשמחתנו הרבה, העתירה התקבלה ברוב קולות של השופטים אדמונד לוי ויורם דנציגר. בפסק דינו קבעו השופטים כי "בחינת לשון החוק מלמדת כי הביטוי 'בישראל' כפי שנכתב בחוק אינו מדבר אך ורק על מדינת ישראל ,אלא כולל גם את ארץ ישראל לפני קום המדינה".
עוד נכתב בפסק הדין כי "למדינה אחריות ציבורית ומוסרית כלפי אנשים אלו,אשר היוו את היסוד והבסיס למדינה שבדרך. נדמה כי אחריות ציבורית זאת עמדה לנגד עיניהם של חברי הכנסת שעה שנחקק החוק".
אנו כמשרד עורכי דין לפוליו שמחים שהמאבק של ציבור נכי הפוליו הצליח. והמוסד לביטוח לאומי נאלץ לשלם את הפיצויים המלאים גם לנכי הפוליו שלקו בשיתוק ילדים לפני קום המדינה.
לאינפרומציה נוספת על נכי פוליו כדאי לקרוא באתר זה גם על :
תביעות נכי פוליו 
זכויות נכי פוליו מחול 

תביעות שיתוק ילדים מחול

 

משרד עורכי דין המתמחה בתביעות פוליו ( שיתוק ילדים )

 

בטלפון 1-800-229-444 התקשרו עכשיו!

 

וקבע פגישה ראשונית עוד היום!