יבוא אישי של רכבים לנכים

בשורה מדהימה לציבור הנכים - מקבלי גימלאות הניידות

כמעט כל הנוסעים ברכבים גדולים יכולים לקבל רכבים משופרים ומשודרגים ללא צורך בועדה חדשה לגודל רכב 

עד לאחרונה, הותר לכל אזרח בישראל לייבא לישראל באופן אישי רק רכבים מקבוצת M1, קרי רכבים שמשקלם הוא עד 3,500 ק"ג.  כאמור לעיל, חל איסור לייבא ביבוא אישי מכוניות שמשקלן מעל 3,500 ק"ג. לאחרונה, כתוצאה מלחץ של ארגוני הנכים על משרד התחבורה, אישר שר התחבורה לנכים קשים לייבא ביבוא אישי רכבים גדולים (וואנים המתאימים לשימוש נכים הזקוקים לכיסאות גלגלים) תוך חסכון עצום של כסף ושידרוג של הרכב המיובא. נכה קשה מוגדר כנכה בעל שיעור מוגבלות בניידות של 80% ומעלה שזקוק לשימוש בכיסא גלגלים וגם עושה בו שימוש, ושועדה לגודל רכב של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, קבעה כי הוא זכאי לרכב מסחרי - ואן גדול שמשקלו מעל 3,500 ק"ג ומוגדר כקבוצת M2. בהמשך המאמר יובהר שגם נכים פחות קשים, שאינם זקוקים לרכבים גדולים מסוג ואן, יכולים להנות מיבוא אישי של רכבים ולחסוך כ20% -25% מעלות הרכב. ואפילו אנשים בריאים יכולים להנות מיתרונות היבוא האישי וכאמור נתייחס לכך בהמשך...

חשוב להדגיש ששר התחבורה אישר את סדרת ההקלות רק לאחר שארגוני הנכים איימו בעתירה לבג"ץ.

להסדר החדש יש מספר יתרונות לציבור הנכים:

מרבית רכבי הנכים, המיובאים לארץ על ידי חברות היבוא המוסדרות, הם רכבים עם סטנדרט נמוך באופן יחסי לאותם רכבים כשהם נמכרים בחו"ל. בין השאר אני מתכוון לאיבזור הרכבים, לרבות תוספת של חלונות חשמליים, דלתות חשמליות, ציפוי עור על המושבים ולרמת הדיפון (דפנות הרכב) הפנימי של הרכבים. נכה שיבחר להביא ביבוא אישי את אותו רכב שאושר לו על ידי הועדה לגודל רכב, יוכל להביא את אותו רכב אך הוא יכול להביא את אותו רכב כשהוא מדגם משופר באופן משמעותי וללא כל תוספת תשלום!.  

נכה שהועדה לגודל רכב אישרה לו נניח רכב מסוג מסוים לדוגמא פורד אקונוליין ושיש ברשותו רכב מסוג פורד אקונוליין, ורצה עד היום להחליף את הרכב (כמקובל לאחר מספר שנים) לא תמיד יכל לעשות זאת מכיוון שחברות היבוא המוסדרות לא תמיד מיבאות את הרכב מסוג פורד אקונוליין. במצב דברים זה, עד לאחרונה, הנכה היה צריך לבקש אישור מהועדה לגודל רכב שתאשר לו רכב אחר, מה שאילץ אותו לעמוד בפני ועדה חדשה לגודל רכב, כאשר הסיכונים בעמידה בפני ועדה חדשה לגודל רכב ידועים לכל ציבור הנכים. הועדות לגודל רכב, לעיתים היו גוזרות על הנכה רכב אחר שמצויד פחות מהרכב הקודם, ועל כן לעיתים הייתה מלווה בכך גם פגיעה משמעותית בגימלת הניידות החודשית של הנכה. לכן, לעיתים בחרו הנכים הקשים להמשיך להשתמש ברכבים הישנים (מסוג פורד אקוליין) וזאת מהפחד מהעמידה בפני ועדה חדשה לגודל רכב. לפי ההסדר החדש יוכל כל נכה ליבא ביבוא אישי את הרכב שאישרה לו בעבר הועדה לגודל רכב, וזאת מבלי להיזדקק לחסדיהן של חברות היבוא המוסדרות או של הועדות לגודל רכב

נכה שהועדה לגודל רכב אישרה לו רכב מקבוצה זולה יחסית ונניח שאיפשרו לו לרכוש רכב מסוג פולקסווגן T5 ונניח שחשקה נפשו ברכב משופר מסוג פורד אקונוליין לדוגמא, יוכל על פי ההסדר החדש לרכוש את הרכב המשופר. 

מסקנות ועדת זליכה התקבלו כך שהחל מה-1.4.2012  משרד התחבורה מכיר לא רק בתקינה האירופית אלא גם בתקינה האמריקאית. עד היום לא ניתן היה ליבא רכבים יפנים או קוריאנים, כי הם עברו רק את התקינה האמרקאית ולא את התקינה האירופית. כדי לעבור את התקינה האירופית רכבים אלה היו צריכים לעבור מספר שינויים כך שכדאיות היבוא שלהם הפכה ללא רלוונטית. היות ורכבים אלה כן עברו את התקינה האמריקאית החל מה- 1.4.2012 ניתן יהיה ליבוא אותם לישראל ביבוא אישי (זו בשורה לא רק לציבור הנכים הקשים אלא לכל אזרחי ישראל).

יש אפשרות רק לציבור הנכים לרכוש אופנועים מדהימים המיועדים לנכים, מדובר באופנועים בעלי שלושה גלגלים, עם אפשרות לשאת על האופנוע גם את כיסא הגלגלים המתקפל. עלות האופנוע כולל כל ההוצאות הנלוות היא כ- 10,000 $ - 12,000 $ . נכה שחשקה נפשו בספורט אקסטרים כזה, יכול כעת לממש את חלומו. 

במילים אחרות, לדעתי הבשורה המשמעותית ביותר היא לאותם נכים שהועדה לגודל רכב אישרה להם רכבים עם נפח מנוע של  2000 עד 3500 סמ"ק (כדוגמת פולקסווגן T5 ), ששווים בערך כ- 280,000 ש"ח. עד  להיתר החדש ליבוא אישי, הועדות לגודל רכב היו מאשרות לנכה רכב על פי מספר קריטריונים לרבות משקל הרכב, גובה הרכב, הכניסה לרכב, דלתות הרכב וכו...ומחיר הרכב היה רק אחד מהפרמטרים. והם  למעשה הגבילו את הנכה מלבחור רכבים שונים שלא אושרו לו במפורש בועדה לגודל רכב. עד היום אם נכה כזה רצה רכב משופר יותר כמו למשל רכב מסוג שברולט סוואנה או רכב מסוג פורד אקונוליין, הוא היה חייב לעמוד בפני ועדה חדשה לגודל רכב שכולם יודעים מה הסיכון בלעמוד בפני ועדה לגודל רכב , חדשה ולכן מרבית הנכים נמנעו מלממש שאיפה זו. 

לאור האישור החדש, מגדיר המוסד לביטוח לאומי לא רק את סוג הרכב אלא גם את שווי הרכב. ולמעשה לצורך יבוא אישי הקריטריון היחיד הוא השווי של הרכב. אם המוסד לביטוח לאומי אישר לנכה רכב ששוויו 280,000 ש"ח, הרי שלזכות הנכה עומדים 280,000 ש"ח והוא יחליט איזה ואן הוא ירכוש עם התקציב הזה. לדוגמא, רכב מסוג פוולקסווגן T5 שווה נניח כ-280,000 ש"ח. הנכה יכול במקרה זה ליבא ביבוא אישי רכב משופר עם נפח מנוע של מעל 3,500 סמ"ק לדוגמא רכב מסוג שברולט סוואנה, שעלותו בישראל מוגדרת כ- 330,000 ש"ח, אך ביבוא אישי ניתן ליבא אותו ב-280,000 ש"ח. במקרה זה למעשה למרות שלנכה לא אושר רכב גדול ומשופר כמו הסוואנה, הוא יוכל באותו תקציב לרכוש את הרכב המשופר. 

על פי ההסדר החדש מתאפשר לנכים שאושרה להם קבוצת T5 ליבא ליבוא ביבוא אישי רכבים יוקרתיים יותר מסוואנה כגון פורד אוקונוליין ואפילו רכבים גודלים מסוג מרצדס ויטו (שעלותו בישראל היא כ-460,000 ש"ח) רכב כזה מסוג מרצדס ויטו, מאושר על ידי הועדות לגודל רכב רק לנכים מאוד קשים, ועל פי ההסדר החדש כל נכה שועדה לגודל רכב אישרה לו רכב מסוג ואן (אפילו רכב פשוט יחסית), יוכל לרכוש רכב משומש מסוג מרצדס ויטו  ( שהיה בשימוש עד  24 חודש) ביבוא אישי, כלומר אנו מדברים על רכב מסוג מרצדס  משנת 2011 או 2010  (עם קילומטרז' נמוך). חשוב לציין שמדובר ברכבים במצב מכני מצוין שכמעט ולא נסעו על הכביש ושעוברים בדיקות בטרם היבוא לאר. בבעזרתה האדיבה של חברת הכוח המניע בע"מ. לאחר מספר שנים כשהנכה ירצה למכור את הרכב בשוק בישראל, הוא ימכור אותו בערך באותו מחיר (בזכות היבוא האישי הוא בעצם ירוויח את כל "ירידת הערך של הרכב שנמנעה"). כידוע במקרים הרגילים שבהם הנכים מוכרים את הרכבים החדשים שקנו באמצעות יבואני הרכב המוסדרים, הם מוכרים אותם בהנחה משמעותית במחיר (מה לעשות שכל ערך השוק של כל רכב יורד במהלך השנים) ולפעמים ההנחה כל כך גדולה שהם נאלצים להוסיף כסף פרטי שלהם על מנת לרכוש את הרכב החדש. על פי ההסדר החדש, סיטואציה כזו כמעט ולא תתקיים, ולדעתי במרבית המקרים עוד ישאר לאדם הנכה רווח נאה כתוצאה ממכירת הרכב. 

השאלה ששואל את עצמו כל נכה קשה היא מה המשמעות של יבוא אישי? האם הוא יצטרך להתמודד לבד עם כל המכשולים והבירוקרטיה שכרוכה ביבוא האישי?

חברות איבזור רכבי הנכים הגדולות המוכרות לכולנו (אצ"מ, תמ"ן, הידרופיקס וכו..)  בחוק ומסייעות לנכים שמעונינים בכך לעבור את  ההליכים הבירוקרטיים שכרוכים ביבוא האישי של הרכבים. חברות אלה עובדות בשיתוף פעולה מלא עם ציבור הנכים ועם חברות ליבוא אישי עד היום מאז קבלת ההיתר ממשרד התחבורה, יובאו ביבוא אישי כבר כמה עשרות רכבים מקבוצת M2 עבור נכים קשים ומסתבר שהיבוא האישי של רכבי נכים קשים  זאת עוד אופציה שעומדת בפני ציבור הנכים. מומלץ להתייעץ עם חברות איבזור הרכב בנוגע לכדאיות היבוא האישי  של הרכבים. 

שאלה נוספת שכל מוגבל בניידות אמור לשאול את עצמו היא: ומה לגבי אחריות על הרכב? למרבית האנשים בישקראל יש את התחושה שאם יביאו רכב ביבוא אישי, יהיה קשה להם לקבל שירות שלא לדבר על רכבים שהם עדיין במסגרת האחריות של החברה שקיים חשש שלא יקבלו שירות במסגרת האחריות. גם בעיה זו נפתרה,  והיום גם אם מיבאים רכב ביבוא אישי, ניתן לקבל גם שירות, גם חלפים, וגם טיפולים במסגרת אחריות החברה. 

כפי שציינתי בתחילת המאמר, חשוב לציין שגם הנכים הפחות קשים וגם אנשים שאינם סובלים מנכות כלשהי, יוכלו להינות מההיתר ליבוא אישי של רכבים. נכים שמוגבלים בניידות בדרגת נכות של פחות מ80% מוגבלות בניידות, ושהועדה לגודל רכב לא אישרה להם לייבא רכבים מקבוצת M2, יוכלו להביא רכבים קטנים יותר (למעשה כל רכב שעבר את התקינה האמריקאית או האירופאית) בייבוא אישי ולחסוך כ25% - 20% מסה"כ עלות הרכב וזאת לאחר כל העלויות הנלוות ליבוא האישי לרבות עמלות ייעוץ אגרות מיסים וכו...אני חושב שחסכון של 20% - 25% מעלות רכב שעלותו בישראל היא כ- 150,000 ש"ח היא משמעותית ביותר לכל אדם. למעשה גם אנשים בריאים ללא נכות וגם נכים קלים יכולים לנצל את ההקלות שיש ביבוא אישי ולייבא רכבים ביבוא אישי. 

מי שמתעניין בנושא גימלת ניידות או ביבוא אישי של רכבים ורוצה להרחיב את ידיעותיו, מומלץ שיקרא גם את המאמרים הבאים:

כללי התנהגות בועדות לגודל רכב  

התנהגות בועדות רפואיות לעניין גימלת ניידות

 זכויות לקבלת גמלת ניידות 

 סרטון על רכבי נכים ביבוא אישי 

 לפרטים נוספים אתם מוזנמנים להתקשר  

טלפון 1-700-504-50